Projekt „Laboratoria Przyszłości” uczy, bawi, rozwija…

Projekt „Laboratoria Przyszłości” uczy, bawi, rozwija…

Autor: Michał Łebek

Czym charakteryzują się innowacje technologiczne na miarę XXI wieku? Jak powstaje wydruk 3D? Czym jest sztuczna inteligencja? Tego wszystkiego dowiadują się codziennie dziesiątki uczniów we wszystkich polskich szkołach podstawowych, również w naszej placówce. Jest to możliwe dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości”. 

Prowadzone zajęcia wspierając rozwój kompetencji przyszłości oraz kluczowych umiejętności takich jak: komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie. Uczniowie mogą realizować własne projekty i doskonalić umiejętności przydatne na nowoczesnym rynku pracy.

Dzięki programowi rządowemu, który pozwolił wyposażyć salę AGD w nowoczesny sprzęt do zajęć, nasze przedszkolaki mogą uczestniczyć w warsztatach kulinarnych. Zajęcia te są realizowane raz w miesiącu, a udział w nich umożliwia najmłodszym dzieciom z naszej szkoły rozwijanie i doskonalenie zmysłów smaku, węchu, dotyku, wzroku podczas przygotowywania i smakowania przyrządzanych potraw. Ponadto udział w tych warsztatach pozwala kształtować umiejętności zdrowego i racjonalnego odżywiania się, rozwijania samodzielności i umiejętności samoobsługowych jak również wdrażania zasad kulturalnego zachowania się przy stole.

Interfejs Photon Draw przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym 5+. Polega na programowaniu ścieżek, które pokona robot Photon, poprzez rysowanie palcem na ekranie. Na ścieżce można ustalić zachowania jakie wykona robot. W ten sposób dzieci programowały robota i rozwijały kreatywność, myślenie logiczne i abstrakcyjne, a także uczyły się dokładności i wytrwałości w wykonywaniu zadań na lekcjach informatyki.

Dzieci ze Szkoły Filialnej w Lechówku na zajęciach technicznych pracowały z zestawem klocków Korbo – zestawy twórcze oparte na kole zębatym, gdzie sama intuicja nie wystarcza – potrzeba już twórczego, logicznego myślenia. Niekończące się możliwości budowy wielowymiarowych modeli to zabawa rozwijająca i ciesząca dzieci w różnym wieku. Ruchome mechanizmy kół zębatych  zachęcały do poznawania zasad mechaniki przy równoczesnym rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i małej motoryki, nie tylko klasy II, III szkoły w Lechówku, ale również tutejszych przedszkolaków. Dzieci poznały również obsługę długopisu 3D, dzięki któremu wykonały niesamowite maskotki i ozdoby. Każda z nich była autorskim projektem wykonanym od początku do końca przez dzieci. Praca ta dała im wiele satysfakcji, bo była połączona z zabawą. 

Również najmłodsi uczniowie naszej szkoły poznali obsługę drukarki 3D Zortax plus. Uczyli się jak zakładać i wprowadzać filament, kalibrować urządzenie i poziomować stół. Następnym krokiem było nauczenie się obsługi i konfiguracji programu Tindercad, a następnie oprogramowanie Z-suite-slicer przeznaczone dla drukarki Zortax. Jego zadaniem jest przerabianie trójwymiarowego modelu na warstwy i wygenerowanie poleceń dla drukarki. Następnie uczniowie przeszli do tworzenia własnych projektów, których efekty widzimy na zdjęciach. Z kolei na zajęciach języka angielskiego uczniowie stawiali pierwsze kroki z długopisami 3D, które niedługo będą wykorzystywane do ozdobienia sali flagami oraz motywami krajów anglojęzycznych.

7 października klasa Ia poznawała literę i głoskę „J”, „j”. Z tej okazji uczniowie wyczarowywali z jajek ugotowanych na twardo smakowite przekąski w pracowni AGD. Na talerzach pojawiły się sałatki, kanapki a nawet sympatyczne myszki. Wspólne przyrządzanie i spożywanie samodzielnie wykonanych smakołyków sprawiło dzieciom wiele satysfakcji.

Z okazji ślubowania klasy IV sportowej uczniowie klasy Va – Hubert Biesiada i Konrad Śliwiński wykonali na drukarce 3D dla swych młodszych kolegów pamiątkowe breloczki do kluczy w kształcie piłek. Z kolei zaproszeni na w/w uroczystość goście m.in. Burmistrz Miasta i Gminy Łagów, otrzymali breloczki ze swoim imieniem, uchwyty do telefonów.

Uczniowie wydrukowali również logo swego ulubionego klubu sportowego – Liverpoolu, a dla władz naszej szkoły – sowy, które zdobią dyrektorskie biurka.

W projekt włączeni zostali również uczniowie szkoły branżowej, którzy w pracowni stawiali pierwsze kroki z elektroniką.

Każde zajęcia przynoszą mnóstwo satysfakcji, zaskakują, cieszą uczniów i nauczycieli. 

Galeria zdjęć »